Πιπίλισμα του δακτύλου στα παιδιά και επιπτώσεις

Κατερίνα Οικονόμου • 23 Απριλίου 2025

Τι επιπτώσεις έχει το πιπίλισμα του δακτύλου στα παιδιά;

Το πιπίλισμα του δακτύλου είναι μία συνηθισμένη και φυσιολογική συνήθεια για πολλά μικρά παιδιά, ειδικά μέχρι την ηλικία των 4 ετών. Ωστόσο, υπάρχουν μερικές περιπτώσεις που μπορεί να είναι καλό να ξεκινήσεις να το παρακολουθείς πιο στενά ή να ζητήσεις καθοδήγηση από ειδικό.

 

Πότε να αρχίσεις να ανησυχείς:


  • Μετά τα 5 έτη, ιδιαίτερα όταν αρχίζει το παιδί να αλλάζει δόντια, γιατί μπορεί να επηρεαστεί η σωστή ανάπτυξη των δοντιών ή της γνάθου


  • Αν το παιδί πιπιλά πολύ έντονα (με πίεση) μπορεί να έχει αντίκτυπο στο σχήμα του ουρανίσκου ή τη στοματική υγεία


  • Αν φαίνεται ότι το πιπίλισμα του δακτύλου συνδέεται με άγχος (π.χ. το κάνει όταν είναι στενοχωρημένο, φοβισμένο ή πιεσμένο)


  • Αν η συνήθεια επηρεάζει την κοινωνική του ζωή π.χ. αποφεύγει το παιχνίδι με άλλα παιδιά ή του κάνουν παρατηρήσεις



ΤΙ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ, πρακτικές στρατηγικές:



  • Μίλησε με απλό και θετικό τρόπο χωρίς να το τιμωρείς ή το επιπλήττεις. Πες: «Ξέρεις όταν μεγαλώνουμε τα δακτυλάκια μας δεν είναι για πιπίλισμα. Μπορούμε να βρούμε άλλους τρόπους να νιώθουμε όμορφα». «Τα δοντάκια σου θα γίνουν πιο όμορφα αν σταματήσεις!»


  • Απόφυγε φράσεις που ντοπιάζουν: «Μην το κάνεις,φαίνεσαι μωρό!»


  • Παρατήρησε πότε και γιατί το κάνει. Συνήθως γίνεται όταν είναι κουρασμένο, όταν βαριέται, όταν νιώθει ανασφάλεια ή άγχος, όταν χαλαρώνει (π.χ. πριν τον ύπνο).


  • Βρες ένα υποκατάστατο. Όπως μαλακό κουκλάκι, κουβερτούλα ή ακόμα και ένα χαλαρωτικό αντικείμενο να κρατάει στο χέρι. Αν του αρέσει να απασχολεί τα χέρια, δώσε του μικρά παιχνίδια χειρισμού (finger toys, μαλακά μπαλάκια) ή ασχοληθείτε με χειροτεχνίες, πλαστελίνη και τουβλάκια.


  • Χρησιμοποίησε σύστημα επιβράβευσης. Κάνε ένα απλό ημερολόγιο με αυτοκόλλητα. Κάθε μέρα που δεν πιπιλάει το δάκτυλο, βάζετε μαζί ένα αυτοκόλλητο. Μετά από 3-4 επιτυχημένες μέρες μπορεί να κερδίζει κάτι μικρό (ένα παιχνίδι, μία βόλτα που του αρέσει, μία δραστηριότητα μαζί σου, μία λιχουδιά).


  • Κάνε τον ύπνο πιο ασφαλή και ήρεμο. Αν πιπιλάει στον ύπνο χρησιμοποίησε ένα κουκλάκι που θα κρατά ή ένα τραγούδι/παραμύθι για χαλάρωση. Μπορείς να πεις π.χ. «Αυτό το ζωάκι θα είναι μαζί σου και θα σε βοηθά να κοιμάσαι χωρίς να πιπιλάς το δάχτυλό σου».


  • Δώσε χρόνο και μην αγχώνεσαι. Μερικά παιδιά σταματούν από μόνα τους χωρίς πίεση. Αν δεις ότι επιμένει μετά τα 4 έτη ή υπάρχει οδοντιατρικό θέμα τότε ένας Παιδοδοντίατρος, Παιδοψυχολόγος ή Λογοθεραπευτής μπορεί να βοηθήσει πολύ.


Να είστε υπομονετικοί! Το παιδί σας χρειάζεται στήριξη και αγάπη για να αφήσει αυτή τη συνήθεια.


γονιός με παιδί που διαβάζει παραμύθι
Από Κατερίνα Οικονόμου 23 Απριλίου 2025
Τα παραμύθια είναι μαγικά γυαλιά για τα παιδιά – τους δείχνουν πώς να καταλαβαίνουν τον εαυτό τους, να διαχειρίζονται φόβους, να βρίσκουν λύσεις και να ονειρεύονται χωρίς όρια. Κι όλα αυτά... ενώ διασκεδάζουν!
Από Κατερίνα Οικονόμου 20 Φεβρουαρίου 2025
Όταν ένα παιδί δυσκολεύεται να κάνει φίλους, ένας ψυχολόγος μπορεί να παρέχει πολύτιμη υποστήριξη, εντοπίζοντας τις αιτίες των δυσκολιών του παιδιού και βοηθώντας το να αναπτύξει δεξιότητες για την κοινωνική του ζωή.
άγιος βασίλης με παιδί
Από Κατερίνα Οικονόμου 24 Δεκεμβρίου 2024
Η απάντηση στο ερώτημα αν υπάρχει ο Άγιος Βασίλης μπορεί να είναι μια ευκαιρία για τους γονείς να ενισχύσουν τη μαγεία των Χριστουγέννων αλλά και να μιλήσουν για τις αξίες της γενναιοδωρίας, της αγάπης και της φαντασίας.
χριστουγεννιάτικες γιορτές και επίδραση στα παιδιά με αυτισμό
Από Κατερίνα Οικονόμου 23 Δεκεμβρίου 2024
Οι χριστουγεννιάτικες γιορτές μπορούν να επηρεάσουν τα παιδιά με αυτισμό με διάφορους τρόπους, καθώς αυτές οι γιορτές χαρακτηρίζονται από αλλαγές στη ρουτίνα, αισθητηριακές προκλήσεις και κοινωνικές αλληλεπιδράσεις
A boy and a girl are standing next to each other against a gray wall.
Από Κατερίνα Οικονόμου 31 Οκτωβρίου 2024
Οι παιδικές εκρήξεις θυμού, γνωστές και ως "tantrums," είναι συχνά και αναπόφευκτο μέρος της ανάπτυξης των παιδιών, ειδικά στις ηλικίες 1-4 ετών. Αυτές οι συναισθηματικές εκρήξεις μπορεί να περιλαμβάνουν κλάματα, ουρλιαχτά, χτυπήματα, και άλλες μορφές έντονης συμπεριφοράς.
A group of children are squatting on the floor in a row.
Από Κατερίνα Οικονόμου 31 Οκτωβρίου 2024
Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες (όπως δυσλεξία, δυσαριθμησία, δυσγραφία, κ.λπ.) συχνά αντιμετωπίζουν ψυχολογικές επιπτώσεις που μπορούν να επηρεάσουν την αυτοεκτίμηση, την κοινωνική τους ανάπτυξη και τη συναισθηματική τους κατάσταση.
A young boy is peeking out of a cardboard box.
Από Κατερίνα Οικονόμου 29 Οκτωβρίου 2024
Ο σχολικός εκφοβισμός (ή bullying) είναι ένα σοβαρό φαινόμενο που επηρεάζει πολλά παιδιά σε όλο τον κόσμο και έχει αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχική υγεία, την κοινωνική ανάπτυξη και την ακαδημαϊκή τους απόδοση. Ο σχολικός εκφοβισμός αναφέρεται σε επαναλαμβανόμενη, σκόπιμη βίαιη συμπεριφορά ή παρενόχληση από έναν ή περισσότερους μαθητές προς έναν άλλο, με σκοπό την πρόκληση φόβου, στενοχώριας ή ταπείνωσης.
little-boy-playing-inside-a-moving-box-on-a-moving
Από Κατερίνα Οικονόμου 27 Σεπτεμβρίου 2023
Τα παιδιά με ΔΕΠΥ είναι πολύ ταλαντούχα και χαρισματικά. Είναι γεμάτα δημιουργικότητα, αυθορμητισμό και κέφι! Μπορούν να γίνουν η λύση και όχι το πρόβλημα κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
naughty-little-boy-sticking-his-tongue-out
Από Κατερίνα Οικονόμου 27 Σεπτεμβρίου 2023
Το άρθρο παρέχει συμβουλές για τους γονείς που αντιμετωπίζουν προκλητική συμπεριφορά από τα παιδιά τους. Εξετάζει τους τρόπους επιβολής όριων, συμπεριλαμβανομένης της συνομιλίας, της σαφούς επιβολής κανόνων, και της χρήσης θετικής ενίσχυσης. Επισημαίνει τη σημασία της κατανόησης των αναγκών του παιδιού και της συνεργασίας με αυτό για τον καθορισμό των κανόνων. Τέλος, υπογραμμίζει τη σημασία της υποστήριξης και της διαδικασίας επίκτησης αυτογνωσίας από το παιδί.
youve-been-naughty-and-this-is-your-punishment
Από Κατερίνα Οικονόμου 27 Σεπτεμβρίου 2023
Το άρθρο αναφέρεται στην επιλογή μεταξύ της τιμωρίας και της θετικής ενίσχυσης στη διαχείριση της συμπεριφοράς των παιδιών. Εξετάζει τα πλεονεκτήματα και τις κατάλληλες στιγμές για τη χρήση καθεμίας από αυτές τις προσεγγίσεις, προσφέροντας συμβουλές για την επιλογή μεταξύ τους. Επισημαίνει τη σημασία της συνέπειας και της δικαιοσύνης στην εφαρμογή οποιασδήποτε προσέγγισης και προειδοποιεί για την επίπτωση στην συναισθηματική και ψυχολογική κατάσταση του παιδιού.